Our Daily Bread " Buah yang lebat"

Sun, 23 June 2019

01: 44 Am

🔺Buah Yang Lebat



...Aku yang memilihmu dan menyuruhmu berbuah lebat, dan buahmu itu harus kekal...- Yohanes 15:16


Pada musim bunga dan musim panas saya mengagumi buah anggur di halaman rumah jiran kami yang menjalar meliputi pagar yang kami berkongsi untuk menghasilkan gugusan- gugusan buah anggur yang besar. Ranting- ranting yang subur sehinggakan kami boleh jankau.

walpun kami tidak terlibat memelihara tanaman itu tetapi pasangan suami isteri itu sangat bermurah hati untuk berkongsi hasil tanaman mereka dengan kami. Mereka mengurus 100% tanaman itu dan membenarkan kami menikmati bahagian tuaian buah anggur itu.

Hasil daripada pokok buah anggur di sisi pagar kami mengingkan saya kepada tuaian lain yang memberi keuntungan kepada saya dan orang lain, orang yang telah di tempatkan tuhan dalam hidup saya. Itulah buah-buah Roh.

kita kebagai pengikut Kristus dituntut untuk hidup dengan kuasa Roh Kudus [ galatia 5:16-21]. Semantara benih kebenaran Tuhan tumbuh dalam hati kita, Roh Tuhan memampuhkan kita mengekspresikan" kisah, sukacita, damai sejehtera, kesabaran, kemurahan, kebaikan, kesetian , lemah lembut dan penguasahan diri" dalam kehidupan [ayat 22-23]

ketika kita menyerahknan hidup kepada Yesus, kita tidak perlu lagi dikuasai oleh kehendak hati yang hanya mementikan diri [ayat 24]. Dari semasa kesemasa, Roh kudus mampu mengubah pemikiran, sikap dan tindakan kita. Semantara kita bertumbuh dan matang dalam Kristus, kita boleh memiliki sukacita untuk menyatakan kasih kepada jiran kita dengan berkongsi manfaat yang sangat bermurah hati hasil daripada buah Roh Tuhan.



Tuhan, tolong kerjakan buah
Roh dalam hati dan fikiran kami
supaya orang di sekeliling kami
boleh menikmati bau
keharuman-Mu dalam dan 
melalui kehidupan kami.


Buah Roh mengubah kita supaya kita boleh memberi impak kepada kehidupan orang di sekeliling kita.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...