“Macam tak percaya bila doktor beritahu ada ketulan hitam bawah kelopak mata kerana amalan kebiasaan wanita ini” – Ini puncanya.

Seorang wanita nyaris hilang penglihatan kerana tabiat buruknya yang tidak membersihkan maskara dari bulu matanya setiap malam,

Theresa Lynch, 50, ibu kepada dua orang anak itu terpaksa pergi berjumpa dengan doktor selepas matanya berasa sakit dan tidak selesa. Theresa terkejut apabila dimaklumkan oleh doktor bahawa terdapat kesan benjolan hitam yang melekat kuat dan sebati di bawah kelopak matanya.

Menurut doktor pakar berkenaan, keadaan itu berlaku berpunca dari tabiat buruk Theresa yang gemar menggunakan maskara tetapi tidak membersihkan bulu matanya setiap malam selama 25 tahun. Malah, kejadian yang berlaku pada Theresa itu merupakan kes yang paling teruk dari kes-kes sebelum ini.

“Ia melekat terlalu kuat dan dalam sehingga menimbulkan rasa tidak selesa pada mata dan menyebabkan kelopak mata saya terasa pedih dan bengkak kerana sudah lama dibiarkan dalam keadaan seperti itu.

“Apabila Doktor Robael memeriksa kelopak mata saya, dia terkejut dan mengatakan ini kali pertama dia melihat keadaan mata saya yang teruk ini sepanjang kariernya.

Ekoran itu, Theresa yang bekerja sebagai pembantu rumah itu terpaksa menjalani pembedahan selama 90 hari bagi membuang ketulan-ketulan hitam tersebut.

Doktor Robael yang merupakan Pakar Perunding OFtalmologi berkata, “Setiap kali Theresa mengerlipkan matanya, ketulan-ketulan hitam itu akan menggosok permukaan matanya menimbulkan risiko pada penglihatannya.

“Sekiranya kesan calar di permukaan mata itu terkena jangkitan, ia berisiko dan berpotensi menyebabkan penglihatan Theresa buta, tetapi ia jarang berlaku. Ia akan meninggalkan parut kekal pada kelopak mata dan permukaan kornea.

“Simptom-simptomnya seperti seseorang mencampak segenggam pasir ke dalam mata anda dan menyebabkan rasa pedih yang tak terkata.

“Ini adalah satu kes yang luar biasa, yang saya tak pernah lihat sebelum ini. Tidak ramai wanita yang membersihkan maskara mereka dengan serius dan teliti,” katanya.

Theresa berasal dari Amerika dan kini menetap di Sydney memberi peringatan kepada golongan wanita agar membersihkan wajah mereka dari solekan setiap hari sebelum tidur bagi mengelakkan kejadian seperti yang dialaminya itu berulang.



Sumber johodaliy

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...