Bolehkah manusia mencapai keabadian?


Kemasyhuran! Saya akan hidup selama-lamanya, saya akan belajar bagaimana untuk terbang, saya rasa ia akan datang bersama, orang akan melihat saya dan menangis. Kemasyhuran!

Sekiranya kita mengabaikan kehidupan akhirat, keabadian fizikal tidak membawa kepada penyakit, usia tua atau trauma. Adalah benar-benar masuk akal bahawa kita mungkin akhirnya dapat menyembuhkan semua penyakit di sekitar hari ini, tetapi penyakit baru akan muncul. Kita tidak boleh menghilangkan semua bakteria dan virus kerana ia adalah sebahagian asas ekosistem, tetapi organisma yang tidak baik hari ini mungkin berubah menjadi sesuatu yang lebih berbahaya di masa depan. Mengelakkan penuaan lebih sukar.

Mekanisme yang merancang sel-sel kita mati telah berkembang sebagai bahagian yang penting untuk menjalankan badan multiselular. Tanpa kematian sel diprogram, anda mempunyai kanser; dengan itu, anda menjadi tua dan mati. Terdapat beberapa organisma yang tidak kelihatan seperti umur: tardigrade, misalnya, atau ubur-ubur Turritopsis nutricula. Tetapi ia terhad kepada organisma mudah; vertebrata tidak boleh melakukan ini. Tetapi walaupun dengan penawar untuk semua penyakit dan belia kekal, trauma fizikal akan membawa kita semua pada akhirnya. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...