10 Fakta Mengenai Lead Element




1. THE ELEMENT LEAD IS EASY TO EXTRACT.
Salah satu sebab orang telah menggunakan plumbum untuk sekian lama adalah kerana ia sangat mudah diambil dari galena, atau sulfida utama. Terima kasih kepada titik lebur rendah 621.4 ° F (bandingkan dengan titik lebur besi, 2800 ° F), yang perlu anda lakukan untuk menciumnya adalah meletakkan batu-batu dalam api, kemudian mengeluarkan ekor dari abu sekali api terbakar.

Galena masih merupakan salah satu daripada sumber utama utama moden. Missouri, pengeluar utama utama di Amerika Syarikat (dan rumah kepada deposit plumbum terbesar di dunia), yang dianggap galena sebagai mineral negara rasmi pada tahun 1967. Galena juga merupakan mineral negara Wisconsin, di mana ia telah dilombong sejak sekurang-kurangnya abad ke-17. Beberapa bandar di seluruh A.S. dinamakan selepas mineral juga, terutamanya Galena, Illinois, salah satu pusat "Rush Lead" Amerika pada abad ke-19.

2. ORANG-ORANG TELAH MENGGUNAKAN LEAD SEPERTI PREHISTORY.
Objek utama sulaman tertua yang pernah ditemui telah ditemui di sebuah gua di Israel pada tahun 2012. Para penyelidik telah bertarikh alat berbentuk tongkat-berpotensi sebagai spindle whorl-hingga akhir 4000 SM, mengesan asal-usulnya untuk memimpin bijih di pergunungan Taurus sekarang Turki.

3. LEAD POISONING BOLEH BATAS.
Lead mempunyai struktur kimia yang sama dengan kalsium. Kedua-duanya mempunyai dua ion caj positif. Kerana itu, di dalam tubuh, logam toksik dapat mengikat protein yang sama sebagai mineral penting. Dari masa ke masa, keracunan plumbum berlaku kerana elemen mengumpul mineral yang diperlukan oleh tubuh anda, termasuk bukan sahaja kalsium, tetapi zat besi, zink, dan nutrien lain.

Kepalanya boleh bergerak melalui badan dengan cara yang sama bahawa mineral-mineral ini boleh, termasuk melalui penghalang darah-otak dan ke tulang. Akibatnya, pendedahan memimpin-sama ada menerusi cat, paip, tanah yang tercemar, atau apa-apa cara lain-boleh menjadi sangat berbahaya, terutamanya untuk kanak-kanak, yang menyebabkan keracunan menyebabkan kecacatan pembelajaran, kelewatan pertumbuhan, kerosakan otak, koma, dan kematian . Para saintis percaya tiada ambang selamat untuk pendedahan plumbum.
4. RAHSIA MAHU RAHSIA TERPAKAI LEAD.
Kegunaan utama mencapai tahap baru semasa Empayar Rom. Rom kuno digunakan untuk membuat alat memasak, paip air, kendi wain, duit syiling, dan sebagainya. Lead acetate juga digunakan sebagai pemanis, paling sering dalam wain. Hasil daripada meminum sedikit memimpin dengan setiap gigitan makanan dan air atau wain, penyelidik moden berpendapat bahawa dua pertiga daripada kaisar Romawi (dan juga banyak rakyat biasa) menunjukkan gejala keracunan plumbum. Pemeriksaan ke atas tubuh Paus Clement II abad ke-20, yang meninggal pada tahun 1047, menunjukkan bahawa keracunan plumbum menyebabkan kematian tiba-tiba pemimpin agama juga-walaupun terdapat beberapa spekulasi sama ada dia diracuni oleh musuh atau jika dia hanya minum terlalu banyak wain memimpin.

5. LEAD ATAU ELEMENT ELEMENT YANG SANGAT.
Pada atom fizik, bilangan 2, 8, 20, 28, 50, 82, dan 126 dianggap sebagai "sihir" kerana bilangan proton atau neutron sepenuhnya mengisi nukleus atom. Lead mempunyai 126 neutron dan 82 proton-dua nombor sihir. Akibatnya, isotop plumbum sangat stabil. Lead-208 adalah atom stabil terberat.

6. LEAD MADE KERETA KERETA SELESAI-DI KOS YANG TINGGI.
Tidak menghairankan bahawa kita tidak lagi menambah petunjuk kepada petrol (majalah TIME menyebutnya sebagai salah satu penemuan terburuk di dunia pada 2010). Tetapi mengapa ia pernah ada di tempat pertama?

Pada tahun 1921, seorang penyelidik General Motors mendapati bahawa penambahan tetraethyl membawa kepada petrol mengurangkan "mesin mengetuk" di dalam kereta, apabila poket udara dan bahan bakar meletup di tempat dan masa yang salah dalam enjin pembakaran. Selain menghasilkan bunyi yang kuat, ia juga merosakkan enjin. Walaupun terdapat bahan kimia lain seperti etanol dan tellurium yang sama-sama dapat memberikan rangsangan oktana untuk mengurangkan mengetuk, petrol yang dipimpin lebih mudah dan lebih murah untuk menghasilkan, dan tidak seperti tellurium, ia tidak reek bawang putih.

Malangnya, ia datang dengan kos yang tinggi untuk pekerja-pekerja kilang penapisan yang menghasilkan gasolin yang dipimpin (yang kebanyakan daripadanya sakit, dipandu gila, dan dibunuh oleh pendedahan mereka) dan alam sekitar secara keseluruhan.

Pada tahun 1960-an, ahli geokimia Clair Patterson cuba untuk mengukur umur sebenar bumi apabila dia menemui sejumlah pencemaran plumbum yang mengejutkan dalam makmalnya-dan semua yang dia uji, dari air kerannya menjadi habuk di udara ke kulit dan sampel kelemumurnya. Ketika dia terus bereksperimen, dia mendapati bahawa paras timbal di lautan air mula meningkat secara drastis sekitar waktu yang sama menjadi bahan tambah gas biasa. Setiap kereta di jalan raya mengetuk memimpin terus ke atmosfera.

Patterson kemudiannya menjadi penggerak dalam memaksa kerajaan A.S. melarang petrol yang diterajui. (Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai dia dalam ciri kami, "Ahli Saintifik Paling Penting Anda Pernah Pernah Dengar.")

7. LEAD DIGUNAKAN DALAM ...
Dari segi sejarah, plumbum tidak hanya berharga kerana menjadi logam mudah dibentuk; ia juga dihargai untuk warna. Walaupun sebahagian besar daripada kita tahu bahawa plumbum digunakan secara sejarah dalam cat rumah (dan masih terus bersembunyi di dinding beberapa rumah hari ini), ia juga merupakan ramuan yang popular dalam seni halus selama ribuan tahun.

Diproduksi sejak zaman purba, plumbum putih (juga dikenali sebagai Cremnitz putih) merupakan pigmen cat kegemaran dari Old Master pada abad ke-17 dan ke-18, termasuk artis seperti Johannes Vermeer dan Rembrandt van Rijn.

"Selama dua millennia, karbonat utama membawa karbonat dan sulfat adalah satu-satunya pigmen putih yang dapat memberikan keputihan dan kecerahan yang cukup lama ke dalam dunia kasar dan warna bumi," kata ahli pigmen Juergen H. Braun dan John G. Dickinson. dalam edisi ketiga Sains Gunaan Polimer: Abad ke-21 pada tahun 2000. Seperti beberapa pigmen lain sebelum kedatangan cat sintetik, ketoksikannya adalah pengetahuan umum, tetapi bagi banyak pelukis, risiko itu berbaloi untuk mencapai warna yang mereka mahu Anda masih boleh membelinya hari ini, tetapi sebahagian besarnya telah diganti dengan putih titanium yang lebih selamat.

Memimpin putih bukanlah satu-satunya cat utama yang mengintai di banyak lukisan terkenal dari sejarah. Artis Belanda seperti Vermeer juga menyukai timah kuning kuning, yang dapat anda lihat dalam karya The Milkmaid.

8. ... DAN DALAM MAKEUP.
Pada abad ke-18, kedua-dua lelaki dan wanita menggunakan serbuk plumbum putih untuk mencapai kulit yang berwarna-warni, walaupun diketahui menjadi toksik. Mereka serbuk rambut mereka dengan serbuk plumbum putih juga. Trend berbahaya yang menyebabkan keradangan mata, reput gigi, kebotakan, dan akhirnya, kematian. Untuk mengatasinya, menggunakan serbuk plumbum membuat kulit menjadi gelap dari waktu ke waktu, jadi pemakai perlu menggunakan lebih banyak serbuk untuk mencapai penampilan yang dimaksudkan. Ratu Elizabeth I, yang kehilangan sebahagian besar gigi dan rambutnya pada akhir hidupnya, dilaporkan memakai setem plumbum penuh di wajahnya ketika dia meninggal dunia. Walaupun kematiannya tetap tidak jelas, satu teori popular berpendapat bahawa dia telah dibunuh oleh keracunan darah sejak pergantungannya lama kepada kosmetik yang dipimpinnya.

Penyelidik telah membuat hipotesis bahawa beberapa tokoh sejarah yang terkenal sama ada menderita atau mati akibat keracunan plumbum, termasuk pelukis seperti Vincent van Gogh dan Francisco Goya. Dalam beberapa kes, pengubahsuaian telah membuktikan ini: Analisis 2010 tentang apa yang dianggap sebagai tulang Caravaggio menunjukkan tahap yang sangat tinggi memimpin (cukup untuk memandu dia gila, jika tidak membunuh dia secara langsung) mungkin dari pendedahannya memimpin cat sepanjang hidupnya. Potongan rambut dan tengkorak yang dipercayai milik Ludwig van Beethoven juga menunjukkan paras timbal yang sangat tinggi, berpotensi dari wain yang diminumnya.

9. LEAD IS A SUPERCONDUCTOR.
Yang bermaksud jika ia disejukkan di bawah suhu tertentu, ia akan kehilangan semua rintangan elektrik. Jika anda menjalankan arus melalui dawai plumbum yang mempunyai suhu di bawah 7.2K (-446.71 ° F), ia akan menjalankan arus yang sempurna tanpa kehilangan apa-apa tenaga untuk memanaskan. Semasa berjalan melalui cincin plumbum boleh terus mengalir selama-lamanya tanpa sumber tenaga di luar.

Seperti superkonduktor lain, plumbum diamagnetic-ia ditolak oleh medan magnet.

10. PADA VENUS, IT SNOWS LEAD.
Venus adalah planet terpanas dalam sistem suria, dengan suhu permukaan rata-rata 867 ° F. Itu jauh di atas paras lebur 621.4 ° F. Pada tahun 1995, saintis menemui apa yang kelihatan seperti "salji" logam di pergunungan Venus-sebuah planet terlalu panas untuk mempunyai ais air. Pada tahun 2004, para penyelidik di Universiti Washington di St. Louis mendapati bahawa "salji" Venusian mungkin campuran sulfida plumbum dan bismut sulfida.

Ini "salji" bentuk kerana suhu tinggi Venus menguap mineral di permukaan planet, mewujudkan jenis kabut logam yang, apabila ia mencapai ketinggian yang relatif sejuk, condenser ke dalam fros metalik yang jatuh di puncak tertinggi di planet ini.






sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...