Arthur Ashkin, pemenang Hadiah Nobel tertua di dunia,


 Ciptaan baru Ashkin menggunakan geometri untuk menangkap dan corong cahaya. Pada dasarnya, ia bergantung kepada tiub concentrator reflektif yang menggiatkan pantulan matahari, yang boleh membuat panel solar yang sedia ada lebih efisien atau mungkin juga menggantikannya sama sekali dengan sesuatu yang lebih murah dan lebih mudah. Tiub itu adalah "dirt cheap," 
pembutannya sangat murah dan itu sebab boleh dikatakan menyelamatkan dunia ini.

Dia berkongsi 2018 Hadiah Nobel dalam bidang fizik untuk peranannya dalam mencipta teknologi objek levitating kecil yang disebut pinset optik, yang pada dasarnya adalah sinar laser yang kuat yang boleh "menangkap benda-benda yang sangat kecil,"
Pinset optik boleh memegang dan menghulurkan DNA, dengan itu membantu kita menyelidik beberapa misteri kehidupan yang terbesar. Teknik ini telah digunakan dalam bidang biologi, nanoteknologi, spektroskopi dan banyak lagi; ia telah membantu penyelidik membangunkan ujian darah malaria dan lebih memahami bagaimana pengurangan kolesterol menurunkan sel darah merah kita.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...