Bercakap ketika tidur "Apakah gejala bercakap ketika dalam tidur ?"


Image result for bercakap ketika tidur

Apa tidur bercakap?

Tidur bercakap, atau somniloquy, adalah perbuatan bercakap semasa tidur. Ia adalah jenis parasomnia - kelakuan abnormal yang berlaku semasa tidur. Ia adalah kejadian biasa dan biasanya tidak dianggap sebagai masalah perubatan.

ANDA MUNGKIN SEPERTI

Perbualan itu mungkin tidak berbahaya, atau ia boleh menjadi grafik, walaupun diberi nilai. Kadang-kadang, pendengar mencari kandungan yang menyinggung perasaan atau kesat. Pembicara tidur biasanya bercakap tidak lebih daripada 30 saat setiap kali, tetapi sesetengah orang tidur bercakap berkali-kali pada waktu malam.

serangan kata-kata yang panjang dan sengit ketika bercakap dalam tidur mungkin sangat fasih, atau kata-kata itu boleh difahami dan sukar untuk dibaca. Tidur bercakap mungkin melibatkan bunyi mudah atau panjang, melibatkan ucapan. Pembicara tidur biasanya seolah-olah bercakap dengan diri mereka sendiri. Tetapi kadang-kadang, mereka muncul untuk menjalankan perbualan dengan orang lain. Mereka boleh berbisik, atau mereka mungkin menjerit. Jika anda berkongsi bilik tidur dengan seseorang yang bercakap dalam tidurnya, anda mungkin tidak mendapat cukup menutup mata.

Siapa yang bercakap ketika dalam tidur mereka?

Ramai orang bercakap dalam tidur mereka. Separuh daripada semua kanak-kanak yang berumur 3 hingga 10 tahun menjalankan perbualan semasa tidur, dan sebilangan kecil orang dewasa - kira-kira 5% - menjaga chit-chatting selepas mereka tidur. Perkataan itu boleh berlaku sesekali atau setiap malam. Jajak pendapat pada tahun 2004 menunjukkan bahawa lebih daripada 1 dalam 10 anak kecil bercakap dalam tidur mereka lebih daripada beberapa malam seminggu.

Gadis bercakap dalam tidur mereka seperti lelaki. Dan pakar berpendapat bahawa tidur bercakap boleh berjalan dalam keluarga.

Apakah gejala bercakap ketika di dalam tidur anda?

Sukar untuk memberitahu jika anda telah bercakap dalam tidur anda sendiri. Biasanya, orang akan memberitahu anda bahawa mereka telah mendengar anda berteriak di waktu malam atau ketika anda sedang tidur siang. Atau mungkin seseorang mungkin mengadu bahawa tidur anda bercakap adalah menjaga dia sepanjang malam.
Apa yang menyebabkan tidur bercakap?
Anda mungkin berfikir bahawa tidur bercakap berlaku semasa bermimpi. Tetapi saintis masih tidak pasti jika perbualan itu dikaitkan dengan rita-rama malam. Ceramah boleh berlaku di mana-mana peringkat tidur.

Tidur bercakap biasanya berlaku dengan sendirinya dan paling tidak berbahaya. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, ia mungkin menjadi tanda gangguan tidur yang lebih serius atau keadaan kesihatan.

REM Tingkah laku tidur REM (RBD) dan gangguan tidur adalah dua jenis gangguan tidur yang menyebabkan beberapa orang berteriak semasa tidur. Tidur ketakutan, juga dikenali sebagai kegelapan malam, biasanya melibatkan jeritan yang menakutkan, mengikis, dan menendang. Sukar untuk bangun seseorang yang mempunyai keganasan tidur. Kanak-kanak dengan ketakutan tidur biasanya bercakap tidur dan sleepwalk.

Orang-orang dengan RBD berteriak, berteriak, mengerang, dan bertindak mimpi mereka, selalunya kuat.

Tidur bercakap juga boleh berlaku dengan sleepwalking dan gangguan makan yang berkaitan dengan tidur malam (NS-RED), keadaan di mana seseorang makan semasa tidur.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...