Bagaimana Para Ilmuwan Digunakan 1906 Gambar untuk Cari Pusat Gempa yang paling terkenal di San Francisco



Para penyelidik menggunakan gambar kasar dari sebuah kereta terobosan yang digabungkan dengan akaun saksi untuk menganalisis gempa bumi yang mematikan yang melanda San Francisco lebih 110 tahun yang lalu.

Pada tahun 1906, magnitud 7.9 gempa melanda San Francisco, memusnahkan banyak bandar dan membunuh sebanyak 3,000 orang, menjadikannya salah satu gempa bumi paling dahsyat dalam sejarah. Tetapi ia juga melahirkan sains gempa Amerika moden. Sekarang, penyelidik cuba memahami gempa menggunakan teknik canggih-dan beberapa dokumen lama.

"Penting untuk memahami bagaimana gempa yang lebih besar ini berlaku supaya kami dapat membina bangunan yang lebih selamat," jelas Swetha Veeraraghavan, pensyarah penyelidikan postdoctoral dalam sains pengkomputeran struktur di Makmal Nasional Idaho. "Saya fikir ini jenis saksi mata benar-benar membantu dengan ini. Itulah sebabnya saya mendapati masalah itu sangat keren. "

Para saintis telah cuba menganalisis imej-imej lama dan data saksi mata sebelum untuk memahami lebih baik gempa bumi tahun 1906. Simulasi gempa bumi yang lebih baru berdasarkan data yang lebih banyak dan daya pengkomputeran yang lebih baik mengilhami para penyelidik untuk melihat lagi pada gambar terkenal sebuah lokomotif wap yang duduk di sisinya, yang diambil tak lama setelah gempa itu. Mereka juga memeriksa keterangan konduktor kejadian itu. Akaun 1907 berbunyi:
Di Stesen Point Reyes di kepala Tomales Bay, tren 5:15 untuk San Francisco baru sahaja siap. Konduktor itu baru sahaja mengayunkan diri ketika kereta api itu melanda di timur, diikuti oleh yang lain di barat, yang melemparkan seluruh kereta api di sisinya. Konduktor yang mengejutkan itu turun ketika ia berlalu, dan pada pandangan cerobong jatuh dan memecah tingkap stesen, dia memahami bahawa ia adalah Temblor. Ahli bomba beralih untuk melompat dari enjin ke barat ketika kejutan kembali datang. Dia kemudian melompat ke arah timur dan meminjam kodak dia mengambil gambar kereta api di sini.

Ini mungkin terdengar seperti maklumat yang kurang penting untuk membina semula gempa bumi, tetapi ia menyediakan lebih banyak data daripada yang anda fikirkan. Gempa itu mesti cukup kuat untuk menyebabkan guncangan dan tip keretanya. Pasukan ini memudahkan pengukuran kereta api menjadi prisma segi empat panjang yang panjang, dan mempermudahkan gempa ke gerakan gelombang atas dan bawah tanah. Mereka kemudian menggunakan persamaan yang digambarkan untuk menggambarkan blok segi empat goyang sebagai tindak balas kepada gerak tanah untuk mengira betapa besar gelombang itu mesti dilakukan untuk mengarahkan kereta api.

Analisis mereka mendedahkan bahawa pecutan minimum tanah yang diperlukan untuk membatalkan kereta api itu telah 4 meter sesaat kuasa dua (sedikit kurang daripada separuh percepatan sesuatu yang jatuh ke bumi dalam vakum), manakala halaju minimum adalah 0.5 meter sesaat, atau sekitar 1.6 kaki sesaat.

Di samping analisis mereka mengenai keratan keretapi, penyelidik dapat menganggarkan lokasi gempa bumi gempa bumi - kawasan di mana ia sebenarnya berlaku di Bumi di bawah pusat gempa di permukaan berdasarkan lokasi dan tingkah laku kereta api. Walaupun model terdahulu telah mencadangkan tiga lokasi untuk hypocenter, hasil ini mendedahkan bahawa hanya hypocenter di selatan Point Reyes, California, akan menciptakan semula arah timur, kemudian ke arah barat kereta api, menurut kertas yang diterbitkan dalam Surat Penyelidikan Seismologi. Ini meninggalkan luar pesisir hypocenter dari San Francisco atau berhampiran bandar San Juan Bautista California, mengesahkan anggaran sebelumnya.

Kertas ini datang dengan ketidakpastian-contohnya, penyelidik tidak tahu berapa kereta api ditimbang, dan menggunakan model mudah untuk memahami apa yang berlaku.

Namun, ia mengesahkan satu badan penyelidikan mencipta gempa yang penting ini. Dan ia menunjukkan lebih umum bahawa walaupun tanpa data, petunjuk konteks, akaun saksi, dan gambar dapat membuktikan penting untuk memahami gempa bumi. Veeraraghavan berkata: "Orang-orang bahkan menggunakan batu nisan atau patung-patung yang digulingkan untuk menganggarkan gerakan tanah."





sumber 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...