Doktor menggunakan rangsangan magnetik untuk 'menyusun semula' otak bagi orang yang mengalami kemurungan



 Amerika menghabiskan berbilion ringgit setiap tahun untuk antidepresan, tetapi Institut Kesihatan Nasional menganggarkan bahawa ubat-ubatan itu berfungsi hanya 60 peratus hingga 70 peratus orang yang mengambilnya. Di samping itu, bilangan orang yang mengalami kemurungan meningkat 18 peratus sejak tahun 2005, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, yang tahun ini melancarkan kempen global yang menggalakkan orang ramai mendapatkan rawatan.

The Semel Institute for Neuroscience and Behavior Human di UCLA adalah salah satu daripada beberapa hospital dan klinik di seluruh negara yang menawarkan rawatan yang berfungsi dengan cara yang berbeza daripada narkoba. Teknik, rangsangan magnet transkranial, rasuk disasarkan denyutan magnetik mendalam di dalam otak pesakit-pendekatan yang telah disamakan dengan menyusun semula komputer.

TMS telah diluluskan oleh FDA untuk mengubati kemurungan yang tidak bertindak balas terhadap ubat-ubatan, dan para penyelidik UCLA mengatakan ia telah kurang digunakan. Tetapi peralatan baru yang dilancarkan musim panas ini menjanjikan untuk menjadikan rawatan itu tersedia untuk lebih banyak orang.

"Kami sebenarnya mengubah bagaimana rangkaian otak disusun, bagaimana mereka bercakap antara satu sama lain," kata Dr. Ian Cook, pengarah UCLA Research and Clinic Depression Program. "Otak adalah organ yang sangat berubah, sebenarnya, setiap kali orang mempelajari sesuatu yang baru, ada perubahan fizikal dalam struktur otak yang dapat dikesan."

Nathalie DeGravel, 48, dari Los Angeles telah mencuba pelbagai jenis ubat dan pelbagai jenis terapi, apatah lagi ahli terapi, untuk kemurungannya sebelum dia mendengar tentang stimulasi magnet. Dia membincangkannya dengan psikiatri awal tahun ini, dan dia dengan mudah merujuknya ke UCLA.

Dalam masa beberapa minggu, dia dapati pelepasan dari sakit belakang yang telah dia alami; Tidak lama kemudian, kemurungannya mula mereda. DeGravel berkata, dia kini boleh bertindak balas dengan lebih bijak dalam perjuangan harian kehidupan, berasa lebih berdaya tahan dan dapat melakukan lebih banyak lagi di sekitar rumah. Dia juga mengemas kini resumenya untuk mula mencari pekerjaan untuk kali pertama dalam beberapa tahun.

Semasa terapi TMS, pesakit duduk di kerusi berbaring, sama seperti yang digunakan di pejabat doktor gigi, dan seorang juruteknik meletakkan stimulator magnetik terhadap kepala pesakit di lokasi yang telah ditetapkan, berdasarkan penentukuran dari pengimejan otak.

Perangsang menghantar siri sentuhan magnet ke dalam otak. Orang yang telah menjalani rawatan yang biasanya melaporkan sensasi itu adalah seperti seseorang yang mengetuk kepala mereka, dan kerana bunyi kliknya dibuat, pesakit sering memakai fon telinga atau penyumbat telinga semasa sesi.

Terapi TMS biasanya mengambil masa 30 minit hingga satu jam, dan orang biasanya menerima rawatan beberapa hari seminggu selama enam minggu. Tetapi generasi terbaru peralatan boleh membuat rawatan kurang memakan masa.


"Terdapat peranti TMS baru yang baru diluluskan oleh FDA yang akan membolehkan para pesakit mencapai manfaat rawatan dalam tempoh yang lebih singkat," kata Dr Andrew Leuchter, pengarah klinik dan perkhidmatan penyelidikan TMS Institut Semel. "Bagi sesetengah pesakit, kami akan mempunyai keupayaan untuk mengurangkan panjang sesi rawatan dari 37.5 minit hingga 3 minit, dan untuk melengkapkan keseluruhan TMS dalam masa dua minggu."

Leuchter berkata beberapa kajian menunjukkan bahawa TMS adalah lebih baik daripada ubat untuk rawatan kemurungan kronik. Pendekatan, katanya, tidak digunakan.

"Kami biasa memikirkan rawatan psikiatri kebanyakannya dari segi terapi, psikoterapi atau ubat," kata Leuchter. "TMS adalah jenis rawatan revolusioner."

Bob Holmes dari Los Angeles adalah salah satu daripada 16 juta orang Amerika yang melaporkan mengalami episod kemurungan setiap tahun, dan dia telah mengalami kemurungan sepanjang hidupnya. Dia memanggil rawatan TMS yang diterima di UCLA Health sebagai lifesaver.

"Apa yang dilakukannya sememangnya sememangnya menjadi semangat, dan ia memberi semangat untuk mendapatkan otak saya untuk mula berfungsi semula dengan normal," katanya.

Doktor juga meneroka sama ada rawatan itu juga boleh digunakan untuk pelbagai keadaan lain termasuk skizofrenia, epilepsi, penyakit Parkinson dan kesakitan kronik.

"Kami masih baru mula menggaru permukaan apa rawatan ini mungkin dapat dilakukan untuk pesakit yang mempunyai pelbagai penyakit," kata Leuchter. "Ia benar-benar noninvasive dan biasanya diterima dengan baik."




sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...