100,000 tahun lebih awal daripada disangka.



Dengan galeri utama yang penuh cahaya dan pemandangan Pergunungan Altai di selatan Rusia, Gua Denisova adalah versi zaman Batu dari penthouse Manhattan. Menghadap Sungai Anui, di mana ternakan haiwan yang diminum, ia menawarkan pemandangan yang tidak dapat dilihat untuk mengesan permainan dan manusia lain, serta perlindungan dari ribut Siberia. Generasi Neanderthal, sepupu Denisovan mereka, dan manusia moden menikmati pemandangan.

Tetapi bilakah setiap kumpulan menetap di sana? Waktu itu boleh memberi gambaran tentang bagaimana manusia-manusia yang beragam ini berinteraksi dan menumpahkan cahaya baru kepada yang paling misterius dari tiga, yang Denisovans, yang hanya diketahui oleh DNA dan fosil-fosil yang mengalir dari gua ini. Fosil dan artifak manusia Denisova telah menjadi sangat sukar untuk dikemas kini kerana lapisan lapisan sedimen yang kompleks di dalam tiga biliknya. Sekarang, dua pasukan telah menggabungkan kaedah temu janji yang canggih untuk membuat garis masa penghuni gua.

Bagi Denisovans, hasil yang dilaporkan dalam Alam minggu ini melukis potret ketahanan. Mereka pertama kali berpindah pada 287,000 tahun yang lalu, lebih dari 100,000 tahun lebih awal daripada yang difikirkan, dan kemudian menduduki gua itu dan melalui peralihan iklim hingga 55,000 tahun yang lalu, satu masa ketika Neanderthal juga datang dan pergi. "Gambaran umum sekarang jelas," kata arkeolog Robin Dennell dari University of Sheffield di United Kingdom, yang bukan ahli pasukan dari penyelidikan itu.




sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...