Ubat Baru Dapat Memperbaiki Kegiatan Otak Abnormal dalam Penyakit Alzheimer Penemuan mungkin dalam rawatan datang dari sumber tidak mungkin


 
Kejayaan Alzheimer
Buat pertama kalinya, penyelidik telah menunjukkan bahawa ubat epilepsi biasa dapat menormalkan aktiviti otak yang terganggu pada pesakit dengan penyakit Alzheimer.

Ubat Baru Dapat Memperbaiki Kegiatan Otak Abnormal dalam Penyakit Alzheimer
Keadaan yang tidak boleh diubati telah menjejaskan satu daripada sepuluh orang berumur 65 tahun, jadi dalam pencarian saintifik yang luas untuk terapi baru hasil penyelidikan ini merupakan perkembangan yang sangat menjanjikan.

Pesakit Alzheimer diketahui mengalami peningkatan risiko epilepsi, tetapi kebanyakannya tidak mengalami kejang dengan gejala yang ketara.

Tetapi penyelidikan mencadangkan bahawa, dalam banyak pesakit sedemikian, aktiviti otak seperti serangan-serangan masih tidak dapat dikesan, mungkin juga membawa kepada beberapa gejala kognitif yang pesakit mengalami.
A New Drug Can Fix Abnormal Brain Activity in Alzheimer’s Disease

Itulah sebabnya satu pasukan dari Pusat Perubatan Deaconess Beth Israel (BIDMC) di Harvard Medical School bertukar kepada ubat anti-rampasan untuk melihat sama ada ia mempunyai kesan ke atas aktiviti otak pesakit dengan penyakit Alzheimer ringan.

LEV
Dadah yang dimaksudkan adalah levetiracetam (LEV untuk pendek), yang biasa digunakan untuk merawat kejang pada pesakit epilepsi. Ia telah diuji sebelum dalam model tetikus penyakit Alzheimer, menunjukkan manfaat untuk menormalkan aktiviti otak dan bahkan membalikkan beberapa defisit kognitif.

Kajian terdahulu juga menunjukkan bahawa dos yang rendah LEV dapat meningkatkan ingatan pada orang dengan 'gangguan kognitif ringan amnestic', defisit ingatan yang dikenali sebagai faktor risiko untuk Alzheimer.
Sekarang penyelidik akhirnya menguji dadah dalam pesakit penyakit Alzheimer sebenar, dan walaupun ini hanya kajian kemungkinan kecil, hasilnya memang menjanjikan.

Pasukan yang diketuai oleh pakar neurologi, Daniel Z. Press dari BIDMC, mengukur kesan dos tunggal LEV pada tujuh pesakit dengan penyakit Alzheimer ringan yang didiagnosis.

Kajian ini dibutakan dua kali ganda, dan semua pesakit menerima sejumlah tiga suntikan - sama ada dos LEV yang rendah, dos yang lebih tinggi, atau plasebo.

Sebelum dan selepas setiap suntikan, pesakit diberi elektroencephalogram (EEG) yang dapat mengesan aktiviti elektrik terganggu di dalam otak walaupun tidak ada tanda-tanda kejang yang jelas.

Pesakit juga mengambil ujian kognitif yang standard untuk mengukur pelbagai kebolehan yang dipengaruhi oleh Alzheimer, seperti ingatan, kebolehan bahasa dan fungsi eksekutif.

Hasilnya menunjukkan bahawa apabila pesakit menerima dos LEV yang lebih tinggi, ia kelihatan mengurangkan keabnormalan corak aktiviti otak yang biasa di kalangan pesakit Alzheimer dan yang dikesan oleh para penyelidik sebelum pentadbiran dadah. Tetapi tidak ada peningkatan dalam skor ujian kognitif.

Adalah penting untuk diperhatikan bahawa pasukan itu tidak mempunyai kumpulan kawalan tanpa Alzheimer, dan mereka mengatakan dalam kajian bahawa ini "menghalang kita daripada menentukan sama ada kesan itu juga akan dilihat dalam penuaan yang sihat."

Tetapi terdapat beberapa kajian terdahulu untuk menunjukkan bahawa LEV tidak mengubah corak EEG dalam sukarelawan yang sihat. Dos ubat juga perlu diselidiki dengan lebih teliti, untuk melihat bagaimana pesakit akan menelan dosis yang lebih kecil dalam tempoh masa yang lebih lama
"Pentadbiran kronik diperlukan untuk menggambarkan lebih baik potensi manfaat jangka panjang dadah," kata pasukan itu dalam kertas itu.

Tetapi walaupun dengan saiz sampel yang kecil dan batasan lain, kesan ubat-ubatan kelihatan begitu menjanjikan para penyelidik kini menyeru kajian yang lebih besar untuk menyiasat lebih lanjut potensi LEV sebagai rawatan Alzheimer.

"Perlu diingat, kami tidak menunjukkan peningkatan dalam fungsi kognitif selepas satu dos ubat dalam kajian ini," kata Akhbar.

"Ia terlalu awal untuk menggunakan dadah secara meluas, tetapi kami sedang bersedia untuk kajian yang lebih besar dan lebih lama."

Sama ada ubat epilepsi sememangnya boleh menjadi pilihan rawatan untuk menguruskan gejala Alzheimer masih boleh dilihat, tetapi selama beberapa dekad para saintis kerja keras pasti telah membuat kemajuan dalam menangani penyakit ini.

Tahun lepas pasukan lain melaporkan keputusan yang sangat menjanjikan dalam percubaan awal untuk ubat yang boleh membersihkan protein toksik yang membina di otak. Rawatan ini kini sedang disiasat dalam kajian berskala besar dengan keputusan dijangkakan pada tahun 2020.

Dan pada minggu lalu, kami akhirnya melihat wajah salah satu protein utama yang terlibat dalam Alzheimer. Pemetaan struktur molekul tau protein adalah langkah penting ke arah mencipta ubat-ubatan baru yang dapat menargetkannya.




sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...