Pada akhir tahun 1950-an, para penyelidik di Florida membuat penemuan hebat dan membingungkan


Semut yang dikenali sebagai Formica archboldi memecahkan sarang mereka dengan kepala yang terputus dari semut rahang yang lebih besar dan lebih agresif. Sejak penemuan itu, tingkah laku aneh telah menimbulkan kegemparan entomologi - bagaimana semut yang mampu melakukannya?

Sekarang, dengan memerhatikan semut dengan kamera berkelajuan tinggi yang ditempatkan di dalam sarang mereka, penyelidik di North Carolina State University berfikir bahawa mereka mempunyai jawapannya.

F. archboldi dapat 'menyamarkan' diri mereka sebagai semut janggut, kerana koktel zat-zat lilin yang melapisi mayatnya secara kimia serupa dengan dua spesies semut perangkap-rahang. Ini bermakna mereka boleh mendekati mangsa mereka tanpa disedari sebelum melumpuhkan mereka dengan menyemburkannya dengan asid formik yang tertumpu - tingkah laku biasanya hanya dilihat apabila semut mempertahankan diri. F. archboldi kemudian menyelesaikan pekerjaan dengan rahang mereka yang kuat sebelum menyeret mayat-mayat jebakan ke dalam sarang mereka dan secara sistematik menghancurkan mereka.


"Ini adalah satu kajian yang berkembang daripada membaca pemerhatian yang luar biasa dalam kertas penyelidikan berusia 60 tahun. Kebiasaannya, kepala-kepala semut ini tidak ada dalam sarang Formica secara kebetulan dan terdapat beberapa biologi yang menarik di sebalik nota sejarah semulajadi ini, "kata Prof Adrian Smith, ketua penyelidikan biologi evolusi biologi dan penyelidikan tingkah laku.

"Temuan yang mengejutkan secara saintifik dalam kajian ini adalah bahawa semut-semut ini menyamai kimia atau meniru profil kimia dari dua spesies semut perangkap-rahang. Benar-benar luar biasa untuk spesies semut untuk memaparkan banyak variasi dalam tandatangan kimia. Juga, meniru kimia biasanya merupakan taktik yang digunakan






sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...