Manusia Pertama yang tidak mempunyai jantung Di Dunia, Hidup Tanpa Satu nadi.



Seorang lelaki bernama Craig Lewis, berusia 55 tahun yang mengalami penyakit jantung yang mengancam nyawa, yang bernama "amyloidosis", telah dimasukkan ke Texas Heart Institute.

Ia adalah penyakit autoimun yang tidak biasa yang mengisi organ-organ dalaman dengan protein melekit yang menimbulkan bencana jantung, buah pinggang dan hati yang cepat. Tanpa bantuan segera Lewis mungkin akan mati dalam beberapa hari.

Nasib baik, Dr Billy Cohn dan Dr. Bud Frazier dari Institut datang dengan apa yang mereka sebut sebagai "Aliran berterusan" peranti yang akan membiarkan darah beredar melalui tubuhnya tanpa nadi.

Mereka melepaskan JANTUNG  Encik Lewis dan kemudian menyambungkan peranti itu - pesakit itu sudah tiba, dengan baik dan bercakap dengan doktor pada hari yang sama. Dr Cohn adalah ahli bedah pakar, serta penemu dan saintis yang telah menggunakan sebahagian besar hidupnya mengembangkan teknologi untuk menggantikan atau memperbaiki jantung manusia.
Peranti yang paling terkenal ialah apa yang dikenali sebagai Device Assist Assist Ventricular Kiri, juga dikenali sebagai LVADs.

TONTON KLIP

Cohn bekerjasama dengan Dr. Bud Frazier untuk membuat penemuan baru yang menggunakan teknologi dari LVAD untuk menduplikasi fungsi ventrikel kanan dan kiri jantung.


Mereka mencuba peranti mereka pada 70 anak lembu, semuanya memberikan garis datar pada EKG, tiada denyutan jantung atau denyut nadi, tetapi mereka normal, makan biasanya dan berkaitan dengan satu sama lain biasanya tetapi sekali lagi, tidak mempunyai degupan jantung.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...