Hanya membayar balik US $ 7.5bil




PUTRAJAYA: Permintaan maaf dari Goldman Sachs mengenai penglibatan bekas jurubank dalam skandal yang dilanda 1Malaysia Development Bhd (1MDB) tidak mencukupi, kata Lim Guan Eng.

Menteri Kewangan berkata permohonan maaf yang disertakan dengan AS $ 7.5 bilion (RM30.8 bilion) adalah perkara penting, dan sekiranya Goldman Sachs menafikan permohonan maaf dengan pembayaran itu, Malaysia akan mempertimbangkan untuk mengurangkan caj terhadap bank pelaburan itu.


"US $ 7.5bil ... kita dapat membincangkan lah," katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Goldman Sachs Inc, David Solomon meminta maaf kepada rakyat Malaysia pada hari Khamis (17 Jan) kerana penglibatan bekas perbankannya, Tim Leissner dalam 1MDB.

"Sekurang-kurangnya, dia menerima bahawa mereka harus menanggung dan menanggung tanggungjawab.

"Itu permintaan maaf, tentu saja, pergi agak jauh ke arah itu, tetapi itu sudah tentu tidak mencukupi. Perlu tetapi tidak mencukupi," kata Lim kepada pemberita, sambil menambah bahawa hanya apabila bayaran dan pampasan dibayar, situasi itu dapat diselesaikan dengan cukup.

Lim berkata bank pelaburan perlu memahami penderitaan dan trauma yang dialami rakyat Malaysia kerana 1MDB.

Beliau berkata jika tidak ada perubahan dalam kerajaan, Goldman Sachs, salah satu bank pelaburan terbesar di dunia, tidak akan memohon maaf.




sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...