Gunung berapi meletus di selatan Jepun, tiada amaran perpindahan



TOKYO (Reuters) - Sebuah gunung berapi meletus di sebuah pulau terpencil di selatan Jepun pada hari Khamis, kata agensi meteorologi, tetapi tahap amaran itu disimpan di bawah skala yang memerlukan pemindahan.

Agensi Meteorologi Jepun berkata gunung berapi di pulau Kuchinoerabujima, kira-kira 1,000 km (620 batu) barat daya Tokyo, meletus pada jam 9:20 pagi (0020 GMT). Imej langsung menunjukkan asap hitam tebal yang melonjak keluar dari gunung.

Letusan itu telah mengeluarkan aliran piroklastik, atau mengalir abu dan gas super-panas, kata Kyodo News, tetapi aliran tidak sampai ke kawasan kediaman.

Puncak yang sama meletup meletup pada 2015, menghantar abu dan asap ribuan meter ke langit dan melepaskan aliran piroklastik yang berpotensi mematikan yang mencapai laut. Keseluruhan populasi pulau itu dipindahkan pada masa itu tetapi akhirnya kembali. Seramai 100 orang kini tinggal di sana.


sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...