Proton menghadapi tuntutan RM523 juta daripada Ex rakan kongsi China


KUALA LUMPUR (17 Jan): Proton Automobiles China Ltd (PACL) anak syarikat milik penuh Proton Holdings Bhd telah ditahan dengan saman sivil di Mahkamah Tinggi Guangdong China oleh bekas rakan kongsi China, yang mendakwa RMB860.61 juta (RM522.91 juta).

PACL dan unit lain Syarikat Otomobil Nasional Sdn Bhd (PONSB) dinamakan sebagai defendan dalam aduan awam yang dilayan oleh Goldstar Heavy Industrial Co Ltd. Kedua syarikat itu terpaksa hadir di mahkamah pada 9 Julai.

Dalam satu kenyataan dengan Bursa Malaysia hari ini, DRB-Hicom Bhd berkata tuntutan berhubung kontrak yang ditandatangani antara syarikat subsidiari 50.1% Proton, Lotus Group International Ltd (LGIL) dan Goldstar pada 17 April 2015 untuk membentuk sebuah syarikat bersama syarikat usaha sama (JV) yang dikenali sebagai Goldstar Lotus Automobile Co Ltd (GLAC).

Kepentingan Proton dalam GLAC adalah 40%, LGIL 10% dan Goldstar 50%. GLAC adalah untuk menghasilkan dan menjual kereta berjenama Lotus dan alat ganti, serta menyediakan perkhidmatan selepas jualan di China.


Bagaimanapun, selepas gagal mendapatkan lesen pembuatan yang diperlukan oleh tarikh akhir 31 Disember 2017 yang dilanjutkan, kontrak JV dibatalkan pada 22 Jan tahun lepas. Oleh itu, GLAC belum lagi memulakan operasi perniagaannya.

DRB-Hicom berkata ia dan penasihat undang-undangnya mengkaji semula tuntutan yang diminta oleh Goldstar dan akan mengambil semua langkah yang perlu untuk mempertahankannya.

"Kumpulan itu akan membuat pengumuman lanjut ke Bursa Securities apabila ada perkembangan penting," katanya.

DRB-Hicom juga menegaskan bahawa saman undang-undang semasa tidak akan melibatkan Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd kerana kepentingan ekonomi Proton dan LGIL dalam GLAC dipindahkan ke DRB-Hicom pada 29 Sept, 2017.
Saham DRB-Hicom naik empat sen atau 2.29% untuk ditutup pada RM1.79 hari ini, menjadikannya permodalan pasaran sebanyak RM3.46 bilion.






sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Air terjun gunung ledang

Tempat yang menarik untuk dikunjungi, sesuai untuk keluarga dan teman-teman juga. Tempat ini dibuka setiap hari dan kemasukannya hanya Rm1.5...